Трета неделя на Великия пост

cyrkva32412

Въздържание трябва да има само при единодушно съгласие на двамата съпрузи

 

Трета неделя на Великия пост – Кръстопоклонна

В Третия неделен ден на Великия пост Църквата ни напомня за страданията и смъртта на Господа, и с това иска да въодушеви и укрепи постещите да продължат подвига на поста.
На Всенощното бдение след Великото славословие се изнася Св. Кръст за поклонение от вярващите. При поклонението Църквата пее: Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и святое воскресение Твое славим. Тази песен се пее и на Литургията вместо Трисвятата песен.
Св. Кръст остава за поклонение през цялата седмица до петък, когато след часовете, преди Литургията се внася обратно в олтара. Затова Третата неделя и четвъртата седмица на Великия пост се наричат “кръстопоклонни”.
За Адам постът, даден от Господ, е изпитание на верността. За нас днес постът е изпитание на нашата верност. Когато Адам и Ева подложили на съмение думите на Господа и вкусили плодовете от забраненото дърво, били изгонени от рая. Точно така (според 69-то Правило на светите Апостоли) се отлъчват от църковно общение и онези, които не изпълняват установения от Църквата пост и самоволно го нарушават. Съпрузите следва строго да спазват постановленията на Църквата при съхраняването на чистотата в празничните, неделните и постните дни (сряда и петък), помнейки думите на преподобни Серафим и стареца Амвросий, че пренебрегването на тези постановления на Църквата води след себе си различни болести за жената и децата. При това трябва да се уточни, че църковният ден започва от вечерта, от шест часа, и затова трябва да се съхрани канонът на празничния или постния ден, считано от предходния ден. Известни са случаи, когато в християнски семейства е бил нарушаван мирът и един от съпрузите е изпадал дори в отчаяние заради отказа на другия от брачни отношения, предизвикан от ревност към въздържание. Това особено се отнася към периода на дългия пост.
Според указанията на св. апостол Павел, въздържание трябва да има само при единодушно съгласие на двамата съпрузи: въздържание не може да има тогава, когато един от тях се гнети и губи душевния си мир заради въздържание. Но какво да се прави в случаите, когато единият от съпрузите желае да се въздържа по време на поста или на празничните дни?
Тук се сблъскваме с една от опасностите, които крие бракът между хора с различни възгледи и гледни точки. При тези бракове са неизбежни душевните драми и дълбоката скръб. Според апостола на съпруга не бива да се отказва, но при това ще бъде нарушена светостта на празника или поста. И тук се налага изводът колко важен е предварителният избор на съпруг, предопределящ щастието в брака. Бракът, който в своята същност е доброволно подчинение, е лек и щастлив само тогава, когато душата се отдава на благочестив и добродетелен съпруг и не бива да се избягват нещастията, ако съпругут се окаже в плен на страстите и греха. Ненапразно скърби св. апостол Павел за встъпващите в брак: “Но такива ще имат грижи за плътта, а пък аз ви щадя” (1 Кор. 7:28).

Из книгата “Как да спазваме поста”
Виж също: Неделя Кръстопоклонна

https://www.facebook.com/ilko.ynakiev

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *