Благочестиви правила за иконите у дома

0
3
Свети Георги

Правила за поставяне на православни и чудотворни икони у дома. Подхождане към иконите и целуване. Икони на Богородица, Исус Христос, Свети Мина и други светци.

Всички сме влизали в църква и сме виждали изображенията на светците, пред които неведнъж сме палили свещички и сме отправяли своите молитви. Това са иконите – един от символите на християнската вяра. Някои от тях са прочути и като чудодейни, лекуващи различни болести. Затова е добре и вкъщи да си имаме икони. Вярва се, че така се предпазва домът от зли сили.

Разполагане на икони в дома

Спазвайте определени правила и йерархически ред за разположение на икони в дома
За светите образи трябва да се отдели специално място – по-далеч от другите предмети от интериора и бита. Задължително е обаче да са разположени в посока изток, с гръб към изгрева.

Не трябва да ги държите близо до плакати, статуетки и други подобни. Най-добре е да са закачени на стената, а под тях да се постави и кандилце, което да палите, когато искате да се помолите, а нямате възможност да отидете до храма. При разположението на иконите задължително трябва да се придържаме към йерархически ред – изображенията на Света Богородица и Исус Христос трябва да се поставят най-високо, да бъдат над всички останали. Тази на Спасителя Христос се слага от дясната страна, а тази на Богородица – от лявата. Под тях, на същата стена се нареждат иконите на другите светци, а и не е зле вашият домашен иконостас да завършва с разпятие.

Иконите в различните стаи

Какво да поставим в кухнята. На стената над масата, на която се храни семейството, би могла да се закачи „Тайната вечеря“.

Имаме подробности и за: Загадъчния Араповски манастир и неговата чудотворна икона ТУК!
В детската стая обикновено се слага образът на Ангела-пазител. Той ще бди над децата ви и ще пази съня им спокоен.
На входа на жилището можете да се постави кръст – целта му е да отблъсква негативната енергия. На стената – от вътрешната страна на входната врата, сложете икона на Богородица с младенеца – тя пък ще ви предпази от лоши намерения и раздори в къщата.
Спорно е обаче дали трябва да има икона в спалнята на дома. Битува мнението, че не бива, защото интимната близост между мъжа и жената е мръсна и не трябва да се върши пред облика на светец. В някои краища обаче е известна традицията да се слага икона точно над ложето на младоженците, за да ги пази от уроки и подпомогне плодовитостта им.

Подхождане към икони

Винаги, когато се приближавате до светите изображения, независимо дали в църква, или у дома, трябва задължително да сте с чисти ръце! Измийте ръцете, а и лицето си и застанете спокойни пред иконата, прекръстете се и тогава съвсем тихичко или пък наум се помолете за това, което искате да ви споходи.
Не са ви нужни специално заучени слова. Напълно достатъчно би било със свои думи да изкажете това, което ви мъчи, да сте искрени и да се помолите от сърце.

При влизане в църква
По принцип е прието, че на църква се ходи в неделя или на големите празници (Коледа, Великден, Гергьовден и т.н.), когато се отслужват молебен и литургия, но ако имате желание и чувствате нужда, можете да идете на който и да е друг ден.

Вярва се още, че иконите в църквата имат по-голяма сила, защото са осветени и се намират в дома Божий.
Щом влезете в църква, е добре да знаете, че още щом прекрачите прага й, трябва да се прекръстите, после да си купите свещичка от определеното за това място, да я запалите и оставите в специалните свещници. А след това да застанете пред иконостаса, откъдето да отправите молитвата си към Всевишния и другите светци.
Приближаване към иконите
Когато сте в църква и вече сте запалили свещ, можете да се приближите към избрания от вас светия и да поставите дясната си ръка върху иконата, но не върху лика, а в ъгъла й. Смята се, че така се докосвате до самия светец, черпите от силата му.

Не целувайте икони с червило!
Накрая, след като сте изрекли молитвата си, задължително кажете „Амин“, прекръстете се три пъти и целунете иконата.
Целуване с червило?
Но внимавайте – никога не целувайте светите ликове с червило При допир с икона, както ръцете, така и устните ви, трябва да са чисти, за да не омърсявате и да не разсърдите светеца.

Как да се молим?

Молитвата – това е своеобразен разговор с Бога. Обръщаме се с молба към Всевишния, когато имаме някакъв проблем, когато сме болни или страдаме, или когато не виждаме изход от ситуацията, в която се намираме. Не е нужно да сме в църква, за да се молим. Достатъчно е да се усамотим за известно време и да отправим своето искане към висшите сили. Нашата молитва би могла и да е съвсем кратка, прошепната съвсем тихо или изречена наум, но абсолютно винаги трябва да е напълно искрена.
Вашите думи трябва да извират от сърцето ви, да се съсредоточите и да вложите цялата си душа и вяра, когато искате да се доближите с молитвата си до Бога. В църквата бихте могли да помолите свещеника да прочете за вас специални молитви, които се използват при различни ситуации. Например Киприянова молитва – особено подходяща против магии и уроки, Василиевата молитва – против различни фобии и силен уплах, Отрада и утешение на Св. Георги – помага против депресии и душевни терзания и др.

Чудотворни икони

Живеем в малка държава, но тук е едно от местата, където се срещат доста чудотворни икони. Доказано е, че в България се намират християнски реликви, вършещи чудеса – изцеряване на тежко болни, забременявали са жени, които години наред са чакали и са се надявали на свидната си рожба, но без резултат. Сбъдвани са били различни желания.
Ето например в град София, в храм-паметника „Свети Александър Невски“, миряните се покланят пред точното копие на „Света Богородица Достойно Есть“, осветено и донесено от Света гора. Тази икона е известна с това, че ако до нея се приближи праведен човек с чисто сърце и честни помисли, тя непременно ще чуе и изпълни молбите му.

Една от чудотворните икони – Света Богородица Троеручица, намираща се в Троянския манастир. Помага на бездетни жени
В Троянския манастир се съхранява още една чудодейна светиня – това е „Света Богородица Троеручица“. И тя е дошла от Света гора, но е много точно копие на майката Божия от Хилендарския манастир. Една легенда свързва тази икона с Йоан Дамаскин – върл противник на иконоборческата ерес и затова през 8-ми век византийският император Лъв му бил страшно разгневен и дори наредил да бъде отсечена едната му ръка.

След като изпълнили наказанието, Йоан Дамаскин цяла нощ се молил пред майка Богородица и на сутринта се случило чудо – отрязаната му ръка била зараснала на мястото си – здрава и читава. Много благодарен и с още по-силна вяра, той поръчал сребърно изображение на ръка, поставено на иконата – за спомен и прослава на чудотворната й сила.
Копие на светия образ пристигнало в село Орешак през 1600 година. Носели го монасите от Света гора към Влахия. Решили те да пренощуват в Орешак. На сутринта взели да се стягат за път, но странното било, че магарето, с което била пренасяна иконата, хич не искало да тръгне. Инатяло се и не правило дори и крачка напред. И така, няколко дни подред случката се повтаряла. Монасите се учудили и приели това като знак от небето, че мястото на тази икона е точно там и трябва да остане.

Друга история гласи пък, че Троянският манастир е създаден точно заради „Света Богородица Троеручица“, за да се помещава тя там да идват поклонници от къде ли не и да свидетелстват за чудесата й. В един летопис от анонимен източник се пише за невероятните неща, случили се след като са били отправяни моления пред тази чудодейна икона – много болни били изцерявани, слепи виждали отново, а неми започвали да говорят.
И не само покръстените в Христовата вяра, а и друговерци получили помощ от нея, щом се помолели с вяра и смирение. През 1837 година епидемия от чума обхванала този край и населението му – евреи, християни и турци. Но хората не спрели да вярват в силата на чудната „Света Богородица Троеручица“, почитали я и затова много от болните оздравели напълно и чумата си отишла.

През годините много бездетни жени посещавали реликвата с надежда и молба за деца и след време наистина се сдобивали с тъй мечтаната рожба, а жителите на град Троян разказват още една история – едно младо момиче от същия град пострадало тежко в катастрофа с мотор. Изпаднало в кома и четири месеца лекарите се мъчели да я събудят, но тя си оставала неподвижна и в безсъзнание. Отчаяната майка на девойката започнала всеки ден да идва в манастира и заедно със свещеника да се молят за изцерението й.

И един ден – о,чудо! От болницата се обадили, че ненадейно момичето се е събудило, а състоянието и значително се е подобрило! След пълното си оздравяване това момиче и сестра й се кръстили в манастира
Още една целебна реликва се намира в София – в стария храм „Света Петка“, в сградата на Софийската Митрополия. Това е иконата на свети Мина – той помага при разкриването на кражби, намиране на изчезнали хора и ценни вещи, лекува и проблеми със зрението.

Иконата на свети Фанурий пък помага на нещастните в любовта. Хора разказват как след неколкократни посещения и моления, най-накрая са успели да открият своята сродна душа, да създадат сериозна връзка и да са щастливи в семейният живот.

В една малка църквичка, на улица „Цар Калоян“, отново в столицата ни, се съхранява чудодейният образ на Свети Николай – Мирликийски Чудотворец. Хрониките разказват, че на 30 януари 1944 година, църквата е бомбардирана от американските „летящи крепости“. Разрушена е почти до основи, но върху една останала здрава стена стои като по чудо непокътната тази икона.

Сега светият лик се намира във вътрешността на храма, изцяло възстановен и построен отново след бомбардировките. Ръцете на светията са със сребърен обков, а вярващите се молят за намирането на работа, за избавление от беди и болести, за избягване на нещастия и лош късмет, та дори и за задомяване. Има сведения, че много от посетителите се връщат в храма, за да свидетелстват и да благодарят за оказаната им от Свети Николай – Мирликлийски Чудотворец помощ и сбъдването на желанията им.

Икони на Исус Христос
Във всеки църковен иконостас и във всеки дом на вярващ християнин се среща рисуваният образ на светият портрет на Сина Божий.

Физическо описание на Исус Христос, представено в канонично църковно слово.
Образът на Исуса Христа, с благия и кротък поглед, с ореола, символ на святост и чистота, с пръстите на дясната ръка, сключени така, сякаш ще направят кръстен знак и с този жест ще дадат благословията си на целия свят. Исус Христос е изобразяван като Бог в човешко тяло.

Има няколко вида изображения на Спасителя – като всемогъщия съдия и цар на царете и във формата, в която се е появил пред хората и извършвал своето служение (това включва и формата на младеж или бебе). В редки случаи Христос е бил изобразяван като ангел. Единствено иконата на Божият син има кръстовиден ореол, за разлика тези на другите светци, при които ореолът е изрисуван като кръг светлина, сияещ около главите им.

Какво всъщност е ореолът? Нарича се още Нимб и в превод от латински език означава „облак“ или „мъгла“. Огрян от Божествената светлина, в светъл ореол се явява Спасителят пред своите ученици на планината Тавор. Ето как е описан в Библейското слово: „И се преобрази пред тях; и лицето Му светна като слънце; а дрехите му станаха бели като светлината“.

В кръстовидния Нимб на Исус Христос са изписани три гръцки букви, точно предаващи словото Божие -„Аз съм пътят, и истината, и животът!“, изречено пред Мойсей. Много често Месията е изобразяван с отворена или затворена книга в ръка – тя съдържа и олицетворява светите закони и правила и спасителното учение, което Христос е проповядвал.
Няколко вида са иконите Христови, имащи различен начин на рисуване. Пръв е Неръкотворният образ Господен – той се разделя на два типа: Исус върху убрус и Исус върху керемида.

Исус върху убрус (кърпа), чийто горни краища са овързани с възли, се изобразява като млад мъж на възраст 30-33 години, с разделена на две брада, с правилни и одухотворени черти на лицето и с дълга до раменете къдрава коса.
Много интересна е легендата за това как се е появила иконата „Исус върху керемида“. Някога Абгар, царят на Едеса, се разболял от страшната болест проказа. Научил той за силата на Исус Христос и пратил своя верен слуга Ананий да Го доведе. Христос не искал да напуска Йерусалим, но не отказал да помогне на болния владетел. Казал да му донесат вода и убрус, измил си лицето и Го обърсал, а на убруса по неръкотворен начин се появил образът Му.
После цар Абгар докоснал кърпата и мигом бил изцерен. Станал християнин и съхранявал чудодейния образ като голяма светиня.

Наследникът му обаче се върнал към езическите обичаи и християните тайно скрили светият убрус в една ниша на градската стена. И след четири века, когато градът бил обсаден от персите, отворили нишата и видели прекрасно съхраненият Исусов образ, както и че изображението по някакъв чудодеен начин се е отпечатало и върху керемидата, с която била покрита нишата.

Христо Вседържател (Пантократор) – винаги се намира в централната куполна част всяка църква. В иконата Христа е изрисуван с хитон и хималион (червена туника и син плащ). Държи в лявата си ръка евангелие, а с дясната благославя.

Често се среща и „Господ на престола“ – представя Исус на трон. И тук също държи Евангелието в ръка и благославя с кръстен знак. Особеното на тази икона е, че Христос винаги е изобразен в цял ръст, но в седящо положение. Тук Той сякаш е в центъра на Вселената – „Един единствен Бог Отец, вседържател и творец на всичко видимо и невидимо“.
Много общо с „Господ на престола“ има и иконата – „Христос в слава“, но е с много по-дълбока символика и тълкуванието на изображенията в нея е по-сложно.
И тук Исус е седнал, с книга в ръка, с къса брада и коса до раменете, даващ благословия с ръка, но вместо на трон, седи в центъра на червен квадрат, символизиращ земята. В четирите ъгъла на квадрата са нарисувани човек, лъв, вол и орел. Всъщност това са четиримата евангелисти Йоан, Марко, Лука и Матей, които проповядват словото на Бога в четирите краища на света.
Над червения квадрат се вижда един син овал – и това е светът на духовното. Там са нарисувани ангели – те са силите небесни.
Червеният ромб, намиращ се над синия овал – това е светът на невидимото, на незримите неща, които могат да усетят само хората с чисти души. Според Йоан Богослов ето в такъв вид ще бъде Спасителят, когато дойде денят на Страшния съд.

Икони на Света Богородица

Една от най-важните и разпространени икони след тази на Исус Христос е иконата на Света Богородица – Дева Мария. Няма човек, който да не е влизал в църквата и да не е поглеждал към миловидния, блажен образ на Богородица с Младенеца в ръце и да не е отправял молба към нея.

Образът на Пътеводителката
Света Богородица Пътеводителка (Одигитрия). От иконата ни гледа тя, Благодатната Мария, с малкия Исус в ръцете си, с леко наклонен взор към него, сякаш иска да ни каже: „Ето Го – Той е пътят, и истината, и животът!“ Изражението й е малко вглъбено, а на нейното покривало светят три звезди – по една на всяко рамо и една на челото. Христос, още малък на ръст, но представен като зрял човек, благославя майка си с едната ръка, а с другата държи скиптър или книга.
Умиление на Света Богородица (Елеуса) – също е доста разпространена икона, на която са изписани ликовете на малкия Христос, прилепил буза до лицето на святата си майка. Тя го гледа с нежност и майчина любов, затова иконата се нарича и Елеуса – от гръцки – „състрадание“ или „съчувствие“. Иконата може да се разглежда и като своебразен символ на любовта – както майката обича малкото си чедо и го гледа с любящи очи, така и Бог обича и страда за децата си – земните жители, които Той създаде по свой образ и подобие.
Икона „Утоли моята печал“. Тя също е светиня с много силна символика. Тук майката Божия е утешителка – на онеправдани и болни, на печални и обременени от грижи и проблеми.
Подобна на „Елеуса“, тя представя Богородица като милостива, състрадателна и човеколюбива, можеща да утеши всяка душевна болка, стига горещо да бъде помолена за това. Тук тя е изрисувана как е допряла пръсти до челото си, все едно ще се прекръсти, гледа състрадателно към молещите се пред нея, а в ръцете й е малкият Исус Христос, който държи свитък , съдържащ думите „Съдете със справедлив съд“ (Зах.:7:9). Тази икона добива голяма популярност през 19 век и е била широко разпространена в Русия.

Икони на светци

Време е да обърнем внимание и на другите, не по-малко важни икони в християнската религия – изображенията на светците, които също са част от Небесното царство и също имат лековита сила.
Икона на Свети Мина
Един от тях е свети Мина. Свети Мина Великомъченик е бил египетски воин, който е подлаган на мъчения и изтезания, а после убит заради нежеланието си да отстъпи пред езичниците и да се откаже от християнската вяра. Има поверия, че той е мощен съюзник при намирането на крадени вещи, лекува тежки болести, помага за връщане на мира и хармонията в разклатените съпружески отношения и е закрилник и покровител на бездомници и сираци.
По принцип свети Мина се изобразява с копие и щит, като войник, със строго изражение на лицето, с побеляла коса и брада, а някъде се среща и възседнал жребец, като в едната му ръка се вижда кръст – символ на вярата му в Христос. Много е подходящо да се подарява икона на свети Мина Котуанский на младоженци, новодомци и да се слага в автомобил, тъй като този светец закриля и пътниците.

Още една много важна, често срещана и широко популярна – това е иконата на
Свети Георги

Великомъченик и Победоносец (Ламеборец, Змиеубиец, Змееборец)
Той е един от най-тачените светци, застъпник и мъченик за вярата Христова, а неговият празник – 6-ти май, е един от най-светлите църковни празници, защото се смята, че след Гергьовден вече идва лятото, а зимата си е отишла.
Защитникът на онеправданите Свети Георги Победоносец – една от тези икони, които трябва да имате в дома си, за да ви пази от лоша енергия
На всяка икона Свети Георги е изписван като хубав млад юнак, смел и безстрашен, с остро копие в ръцете, яхнал бял кон. Под копитата на коня е стъпкана ламята – символ на злото, а светецът я пробожда смъртоносно. Заради неговата смелост и сила, този светия се слави като покровител на всички военнослужещи и техните семейства. Той е защитник на реколтата от природни бедствия, закрилник на подтиснати и онеправдани.
Ако искате да добиете кураж и смелост, да победите в спор с неприятел или да защитите дома си от зла енергия, задължително си вземете иконата на Свети Георги Победоносец. Добре е да се чете и молитвата „Отрада и утешение на Свети Георги“.

Икона на Свети Димитър
В иконографията Свети Димитър е представен като светец-воин. Появява се подобно на Свети Георги Победоносец, но пронизва и побеждава злото с голям меч-скорпион.
Някъде след 16-ти век, с още няколко светци-воини, го виждаме в образа на един от конниците на Апокалипсиса – язди червен кон и убива някакъв символ на злото. Според народните предания Свети Димитър е с дълга бяла брада, от която се изсипва снега. Той е господар на зимата и студа.

Образът на Свети Димитър трябва да краси всяка стена на работилница или дюкян, защото той покровителства занаятчиите и техните чираци.
Икона на Свети Иван Рилски

Свети Иван Рилски бил кротък и скромен отшелник, който още приживе хората наричали небесен жител и земен ангел. Този български светец е роден около 876 година в село Скрино, намиращо се до река Струма, в полите на Осоговската планина. Още от юношеска възраст се посветил да служи на Бога и заживял според Божиите канони.

Иван Рилски – Чудотворецът, с помощта на когото немите проговарят, сакатите прохождат отново, а трескавите оздравяват
Ето и как е представен според иконописците – хрисим човек, с дълбок мъдър поглед, малко остро лице, с побелели коси и дълга бяла брада. В дясната си ръка държи разпятие, а в лявата свитък, съдържащ святото слово Христово.
Свети Иван Рилски още приживе е бил наричан Чудотворец, защото с молитви и с помощта Божия изцерявал много болести като безплодие, треска, дори лудост и обсебване от зли духове. В негова чест е построен и Рилският манастир. Там се намира иконата Свети Иван Рилски – Чудотворец, чиято помощ и до днес търсят отчаяни и болни вярващи миряни. Свидетели разказват как след престой в храма и молитва пред светия му образ неми са проговаряли, сакати прохождали, трескави оздравявали.
Икона на Свети Стилиян
Свети Стилиян Пафлагонийски е роден някъде в периода между 400-500 година в областта Пафлагония, покрай южния бряг на Черно море в Мала Азия.
Неговият празник се чества на 26 ноември. На този ден не се работи нищо, а жените омесват и раздават питки с мед и баница, за да са здрави децата им. Този светец, чието име в превод означава стълб, се тачи като пазител и лечител на новородените, затова народът го нарича „Детепазител“.
Иконографите го изобразяват като благ старец, с дълга бяла, стигаща до пояса му, брада, държащ патерица и благославящ с ръка малко пеленаче, гледайки го мило и състрадателно.
А в Разложкото село Сатовча в местната църква има икона на Свети Стилиян, прегърнал и пазещ 14 бебета.
Ако в дома ви има скорошна родилка и малко дете, над леглото закачете иконата на Свети Стилиян Детелечител. Така той с лечебната си сила ще пази детето от шарка, треска и други болести, а ако все пак е болно, ще му помогне бързо да оздравее. Също така ще бди над съня му и ще гони кошмарите.
Освен Бог, Божията майка и светците покровители и лечители, християнската църква почита и Ангелите, Архангелите, Херувимите и Серафимите. Това са също Божии служители, вестители и небесни воини, безплътни същества, имащи човекоподобен образ, изобразявани като красиви, сияйни и ефирни създания. В Небесното Царство те са подредени йерархичен ред и всеки от тях има своите задължения.

Първи в тази йерархия са
Архангелите.

Те са най-близо до Господа и имат най-голяма сила в ангелските съсловия.

Кои са нашите Архангели и Сили?

Сред тях начело застава

Архангел Михаил
– началникът на небесната войска,
най-силният воин сред ангелите-воини, небесният пълководец. В превод от еврейски език неговото име означава „Кой е като Бога“. Наричан е още княз и е главен борец срещу хорските безчинства и ордите демони, служещи на Дявола.
Имаме подробна статия ТУК: За Архангел Михаил, икони, мантри на Нели Конуей и други интересни неща.
В църковните писания е описван като „Архистратег“ – т.е. първенец сред войнството небесно.
Християните го почитат като борец срещу всяко зло и защитник на вярата Христова, затова той се изобразява като млад и силен мъж, облечен в бойни доспехи и червена мантия, която символизира титлата му – пръв военачалник. А крилата му – големи и светли, са свити до тялото му.

Небесният военачалник – Архангел Михаил
Отправил строг взор, смело и безстрашно пронизва врага с огнен меч и побеждава Антихристите. Има случаи, в които Архангел Михаил е представен и като съдник и душевадец, затова можем да го видим в някои икони с везни в ръка или държащ сфера с лика Исусов.
Небесният военачалник се вижда и в иконата „Събор на Архангелите“, където в три редици са наредени 14-те ангела, а самият Михаил, застанал близо до Архангел Гавраил, държи медальон с лика на Светата Богородица и е облечен в императорски одежди.
Друг известен със своята сила, помагащ на хората е
Архангел Рафаил
Той е един от Светите Седем Архангела и името му в превод означава „Господ изцелява.“
Рафаил е представен като вълшебен лечител не само на хора, но и на животни – както диви зверове, така и домашен добитък.
В Кабала пък е известен като намиращ се в аспекта Сиферес – тоест, символ на Красотата. В иконописта е нарисуван като строен млад момък, с дълга чуплива коса, с хубаво лице, облечен в туника, с мантия и криле, държащ жезъл в едната си ръка, а в другата – черупка от костенурка (раковина или в редки случаи малка чаша), в която има лечебна смес.

Към Архангел Рафаил могат да се обърнат всички, които искат безпроблемно пътуване или да стигнат до някакво духовно прозрение, да открият истината за нещо или загубения си домашен любимец. Може и да бъде призован, когато има болен от силна треска или е засегнато зрението. Силен помощник е и в борбата за преодоляването на вредни навици – алкохолна и наркотична зависимост, пристрастяване към хазарт и тютюнопушене. Също така очиства пространството и гони негативната енергия.

Веднъж повикан, Рафаил ще се отзове веднага, ще намали стреса и тревожността, ще ви даде душевен мир и спокойствие, но няма да се намеси и би си отишъл, ако молещият се няма добра воля и чисти помисли и не се е покаял, ако е бил злобен, завистлив и с лошо отношение към околните.

Източник: chudesa

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here